Het begint met kijken.....

Als reactie op deze (deel-)website zijn er vrij veelvragen binnen gekomen in de trant van "hoe maak ik foto's van mijn kinderen, van mijn vakantie, mijn sportvereniging, van landschappen etc. Die vragen zijn door vele anderen op andere websites vaak al uitgebreid en uitstekend beantwoord. Die antwoorden komen in essentie altijd op hetzelfde neer:

  1. ken uw gereedschap, weet wat u er mee kunt doen en hoe u dat moet doen
  2. vraag u af wat voor u het bijzondere is in een bepaalde situatie en hoe u dat zou willen afbeelden
  3. bepaal aan de hand van de twee bovenstaande zaken wat u daarvoor nodig hebt en op welke plaats u moet gaan staan

Het lijkt op het intrappen van een open deur - en dat is het ook. Het heeft geen zin om zaken ingewikkelder te maken dan ze zijn. En uiteindelijk is het ook al moeilijk genoeg - het beantwoorden van de tweede vraag dwingt u tot nadenken en het derde punt vereist visie en de onder punt 1 genoemde handvaardigheid.

De "handvaardigheid" is aan te leren en beheersing ervan is absoluut noodzakelijk - en de meeste pagina's op deze website kunnen daar een bijdrage aan leveren. Ken uw gereedschap en leer er mee omgaan....

Het probleem zit veel meer in het tweede punt: u zult een keuze moeten maken uit vele mogelijkheden. Daar wordt het verschil zichtbaar tussen een getalenteerde (beroeps-)fotograaf en iemand die een goede camera heeft gekocht en er vervolgens van uit gaat dat daarmee dezelfde resultaten kunnen worden behaald. Die resultaten kunnen inderdaad worden behaald - als die goede camera in de handen van een vakman/-vrouw belandt. Dat dat niet altijd het geval is kunt u tegenwoordig helaas zelfs in iedere krant zien - door de digitalisering en automatisering van de fotografie kan iedereen min of meer correct belichte beelden aanleveren, maar lang niet altijd interessante foto's. Het vak van fotojournalist is behoorlijk aan het verloederen....

Techniek is niet het belangrijkste...

In heel veel gevallen zal de camera-automatiek kunnen zorgen voor technisch goede beelden. Het helpt als u de technische finesses volledig beheerst, maar het is niet absoluut noodzakelijk. Het gebruik van allerlei "slimme" electronica neemt u veel werk uit handen. Dat zou tot "betere" foto's moeten leiden. In technische zin is dat ook zo, in "artistieke" zin niet. Kennelijk is niet iedereen in staat om de door de electronica binnen bereik gekomen "perfecte" techniek te combineren met de vereisten die een "attractieve" afbeelding vraagt.

Wat wilt u eigenlijk?

Probeer uit te vinden wat voor soort foto's u van een gegeven situatie zou willen maken. Bijvoorbeeld van uw kinderen. Wilt u ze verdiept zien in hun eigen wereld, wilt u dat ze poseren voor u (vergeet het maar....), wilt u close-ups, wilt u ook een deel van de omgeving op de foto, wilt u dat zichtbaar is wat ze aan het doen zijn, met wie en waar? Probeer u voor te stellen wat er gebeurt en vraag u af wat daarvan voor u het belangrijkste is en hoe u juist dat zou willen vastleggen. En kijk in tijdschriften naar foto's over hetzelfde onderwerp: probeer in te schatten waar de fotograaf stond ten opzichte van de afbeelding (rechtop, zittend, plat op de grond?) en wat voor lens hiij gebruikte (groothoek, standaard, tele?) Kortom, "analyseer de situatie" van te voren, maak desnoods aantekeningen of een schets van hoe u het wilt hebben. Dat geldt niet alleen voor het fotograferen van kinderen, andere mensen, huisdieren etc, maar ook voor allerlei evenementen en sportwedstrijden. Al die situaties hebben gemeen dat ze eenmalig zijn - en dat u dus ook maar een enkele kans krijgt om het goed te doen. Daarom is het zinvol om van te voren na te denken. U kunt natuurlijk niet alles voorzien, maar een beetje voorbereiding (groothoek- of telelens, veel of weinig licht, flitsen of niet) kan u helpen er het beste van te maken.

o

Voor statische situaties zoals landschappen is het veel gemakkelijker. Ze lopen niet weg, en als het niet de eerste keer goed is kan het altijd nog wel een keer over. Die Eiffeltoren staat er over 10 jaar ook nog wel.... En als het de eerste keer niet meteen goed gaat, kijk dan wat er mis ging. Kwam het licht van de verkeerde kant, was er te veel verkeer of te veel mensen, had u niet de meest geschikte lens? U kunt - als amateur - ook gemakkelijk voorkomen dat u twee keer moet sjouwen met allerlei spullen. Ga de eerste keer kijken zonder camera, maar gewapend met een opschrijfboekje en iets dat schrijft. Maak schetsen van wat u wilt en noteer de stand van de zon en andere relevante zaken. De tweede keer komt u dan goed voorbereid met het materiaal dat u nodig heeft en kunt u in betrekkelijk korte tijd die plaatjes maken die u wilde.

Fotograferen gaat het best gaat als u alleen op pad gaat. Partners, huisdieren en kinderen hebben meestal niet het geduld dat nodig is om uw fotografische dromen na te jagen. Of u dit nuttige advies in praktijk kunt/durft brengen, zult u zelf moeten inschatten.

Kijken, kijken, kijken....

Of u uiteindelijk op het juiste moment op de juiste plaats belandt met de meest geschikte apparatuur onder handbereik is helaas niet te garanderen. Ook al weet u precies wat u wilt en beheerst u de techniek blindelings, het zal niet altijd mogen zijn. U kunt uw kansen op succes wel vergroten.

t

Lang geleden zag je fotografen wel rondlopen met een zogenaamde "motiefzoeker". Meestal een rechthoekig stuk karton met daarin een rechthoek uitgesneden met de hoogte/breedte verhouding van het gebruikte negatief. Ook tekenaars en schilders liepen daar wel mee rond. Je zag er daarmee behoorlijk belachelijk uit, maar als je door de uitsnede keek, was het veel makkelijker te onderkennen wat de moeite waard was om vast te leggen en wat beter kon worden weggelaten. En om de een of andere manier werkte het eenvoudiger dan door de zoeker van je camera kijken.

Wellicht dat een dergelijke motiefzoeker nog te koop is in winkels voor teken- en schilderspullen. En anders kunt u er eenvoudig zelf een maken. U zult verbaasd staan hoeveel meer u ziet als u door zo'n ding kijkt. Maak er een gewoonte van die motiefzoeker altijd bij u te hebben, kijk er regelmatig door en leer niet alleen kijken maar ook zien.

Links